Een ochtend in het leven van…. een begeleider

Het is nog vroeg in de ochtend wanneer ik het Stumass studentenhuis waar ik als woonbegeleider werk nader en mezelf afvraag wat er zich sinds gisterenmiddag heeft afgespeeld. Buiten zijn de vogeltjes zojuist ontwaakt en komt het verkeer op gang.

Eenmaal binnen hoor ik het gekraak van iemand die een cracker eet. Het geluid van waterstralen op de tweede verdieping wijst erop dat ook daar al iemand is opgestaan. Mooi! Ik groet de student die zit te ontbijten en loop door naar het kantoortje van de begeleiding. Ik start de laptop op terwijl ik de agenda’s van de bewoners screen. Drie studenten moeten om 08.45 op hun studie zijn voor het eerste college van de dag. Nadat ik geïnstalleerd ben en de rapportage heb teruggelezen om op de hoogte te zijn van belangrijkste gebeurtenissen loop ik terug naar de woonkamer en vraag de student die zit te ontbijten naar zijn dag. We kletsen wat over de D&D-avond[1] van gisteren en bedenken dat het zinvol is af te spreken dat vanmiddag het juiste moment is om zijn fiets naar de fietsenmaker te brengen.

Dan bedenk ik me dat de bewoner van kamer 3 ook al op had moeten staan. Het gesprekje moet even onderbroken worden en ik loop naar de eerste verdieping. Tweemaal aankloppen levert geen reactie op. Bij de derde keer is er een teken van leven waarneembaar aan de andere kant van de deur. De deur opent. Op tijd komen lijkt niet meer mogelijk. Een aantal vragen dienen zich aan. Wat maakt dat het niet is gelukt op tijd op te staan? Wat is er nodig om alsnog naar de overige colleges te gaan en een nuttige dagbesteding te hebben? Wat betekent het hebben van een nuttige dagbesteding eigenlijk voor de betreffende student? We zetten het gesprekje voort op de kamer van de begeleiding en komen erachter dat er nog veel onduidelijkheden over het practicum van vandaag. Een mailtje naar de tutor en studieadviseur zorgen voor meer duidelijkheid en rust. Gelukkig tellen de beste 5 van de 6 practica en is er dus nog geen man overboord.

Na een begeleidingsplan te hebben aangepast volgen er twee pb-gesprekken[2]. Twee studenten, die vandaag vrij zijn, komen in de keuken hun lunch bereiden. Eén van hen is vanavond de kok in huis. Hij heeft nog geen inspiratie voor het avondeten. Een simpele vraag aan zijn huisgenoot (waar hij trek in heeft) helpt bij het komen tot een aantal opties. Anders is er nog het inspiratie-kookboek[3], de groepsapp en het wie-lust-wat overzicht. Als dat niets oplevert dan zal hetgeen er in de Bonus is doorslaggevend zijn. De studenten hebben me geleerd om detailgericht te kijken en merk dat ik zo nu en dan door kan slaan in het benoemen van details, zoals je wellicht nu opmerkt.

Het is al weer bijna 13.00uur. Over een uurtje komt mijn collega voor de late dienst. Gelukkig is het nog niet zover, want er staan nog twee bel afspraken op de agenda; één met ouders van een student, de ander met een generalist van WIJeindhoven[4]. Dan volgt een korte overdracht onder het genot van een kopje thee.

[1] Dungeons & Dragons is een rollenspel dat populariteit geniet onder studenten

[2] PB-gesprek: wekelijks persoonlijk begeleidingsgesprek waarin o.a. de leerdoelen worden besproken

[3] Inspiratie-kookboek: opgesteld door studenten met daarin gerechten die voedzaam zijn en in trek blijven

[4] WIJeindhoven vertolkt in Eindhoven de rol van de sociale wijkteams

Autisme in een relatie. Hierover schrijft de partner van een student van Stumass in de volgende blog.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s